Rezerwuj teraz

Jak to działa?

Zastanawiacie się czasami, jak to możliwe, że wielka stalowa konstrukcja o wadze około 20 000 ton unosi się na wodzie? I po co na dziobie promów zamontowano coś na kształt gruszki?

Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziecie w naszym nowym cyklu filmów pod tytułem „Jak to działa?”.

Razem z cruise hostem z promu Stena Danica Sigurd Ödman Wodlénem i konstruktorem okrętowym Lillie Wittrup, pomożemy Wam w przystępny i zabawny sposób dowiedzieć się różnych ciekawych rzeczy o statkach.

Nie przegapcie takiej okazji!


Jak działa wolna powierzchnia?
Odcinek 7: Jak działa wolna powierzchnia?

Stena to nie tylko promy, ale również duże tankowce, które transportują od 50 do nawet 100 tysięcy ton ropy jednocześnie. Czy zastanawialiście się kiedyś, jak taka duża ilość płynu wpływa na stabilność statku? Zapytajmy Lillie i posłuchajmy, jak rozwiązano ten problem!

 

Jak to dział: odcinek 6
Odcinek 6: Co to jest woda balastowa?

Dawno temu żeglarze zabierali na swoje łodzie ciężkie materiały, takie jak skały lub piasek, aby zrównoważyć brakujący ciężar na pokładzie. Nazwali to balastem. I jak się pewnie domyślacie, nie było to zbyt praktyczne. Dlatego obecnie, aby osiągnąć ten sam efekt, używa się tzw. wody balastowej, którą napełnia się specjalne zbiorniki. Zapraszamy Was na kolejny odcinek z cyklu „Jak to działa?”, w którym opowiemy o balaście na statkach 

 

Odcinek 5: Jak się waży statek?

Pamiętacie jak w pierwszym odcinku opowiadaliśmy Wam o tym, że siła wyporu jest równa ciężarowi wody wypartej przez dany przedmiot? To oczywiście prawo Archimedesa. Dobrze, ale w takim razie jak ustalić ciężar tej wody? Konstruktorzy statków znaleźli i na to rozwiązanie. Jeśli chcecie się dowiedzieć jakie oraz czym jest podziałka zanurzenia i Marka Plimsolla, to koniecznie obejrzyjcie nasz kolejny odcinek z cyklu "Jak to działa?", w którym Lillie i Sigurd pokażą Wam, jak się waży statek.

 

ODCINEK 4: CZYM JEST PUNKT CIĘŻKOŚCI?

Ciekawe czy wiecie, dlaczego w 1628 roku zatonął słynny królewski okręt Vasa? Albo na przykład jak ważna jest stateczność statku i kadłub? Jeśli nie, to koniecznie obejrzyjcie nasz kolejny odcinek z cyklu "Jak to działa?", w którym Lillie i Sigurd odpowiedzą na te oraz inne pytania związane z punktem ciężkości statków.

 

Odcinek 3: Suchy dok

Każda stocznia posiada takie magiczne miejsce, do którego czasami wpływa statek, a woda raz się pojawia, a raz znika. Wiecie, o czym mowa? Tak, to suchy dok, bez którego nie ma możliwości wyremontowania pewnych części jednostek pływających, na przykład kadłuba. Tym razem Lillie i Sigurd w zabawny sposób wyjaśnią Wam, czym jest suchy dok i do czego służy.  

 

Odcinek 2: Jak działa gruszka dziobowa?

Widzieliście może kiedyś podobny do żarówki albo nosa, kształt wystający z dziobu statku? Nasze promy też mają coś takiego. Ale co to właściwie jest i po co zostało tam zamontowane? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia konstruktorka Lillie i jej pomocnik Sigurd. 

 

Odcinek 1: W jaki sposób statki unoszą się na wodzie?

Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, dlaczego niektóre przedmioty unoszą się na wodzie, a inne nie? Sigurd, host na promie Stena Danica i współgospodarz naszych nowych filmów z serii „Jak to działa?” też jest tego ciekaw. Zresztą identyczne pytanie zadawał sobie grecki matematyk Archimedes, który przyszedł na świat przed prawie 3000 lat.