Oprócz ogólnych praw pasażerów, osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności
ruchowej przysługują także inne prawa w trakcie podróży transportem wodnym, mające na celu
zagwarantowanie im prawa do transportu na równi z innymi pasażerami, a w szczególności:
a) prawo do dostępu do transportu dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności
ruchowej, bez jakiejkolwiek dyskryminacji
Przewoźnicy, biura podroży i organizatorzy wyjazdów grupowych nie mogą odmówić przyjęcia
rezerwacji, wydania biletu lub przyjęcia danej osoby na pokład ze względu na jej niepełnosprawność
lub ograniczoną sprawność ruchową. Odmowa taka może nastąpić jedynie ze względu na
obowiązujące wymogi w zakresie bezpieczeństwa określone w prawie międzynarodowym, unijnym
lub krajowym, bądź gdy konstrukcja statku pasażerskiego lub infrastruktura portu i jego wyposażenie
uniemożliwiają takiej osobie wejście na pokład statku lub zejście na ląd.
W przypadku zaistnienia okoliczności, które uzasadniają odmowę wydania biletu osobie
niepełnosprawnej przewoźnicy, biura podroży i organizatorzy wyjazdów grupowych powinni dołożyć
wszelkich starań, aby zaproponować alternatywne rozwiązanie transportowe.
Osoby niepełnosprawne i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej, które posiadają rezerwację
i uprzedziły przewoźnika o swoich szczególnych potrzebach, ale mimo to nie zostały wpuszczone na
pokład, mogą wybierać między zwrotem kosztów biletu a zmianą trasy, przy czym ta druga opcja
uzależniona jest od spełnienia wymogów bezpieczeństwa.
Przewoźnicy, biura podróży lub operatorzy turystyczni nie mogą żądać od osoby niepełnosprawnej
lub osoby o ograniczonej sprawności ruchowej, aby ponosiła ona wyższy koszt z tytułu rezerwacji lub
zakupu biletów. Bilety i rezerwacje udostępnia się osobom niepełnosprawnym lub osobom
o ograniczonej sprawności ruchowej na takich samych warunkach jak pozostałym pasażerom.
Przewoźnicy i operatorzy terminali stwarzają osobom niepełnosprawnym, osobom o ograniczonej
sprawności ruchowej oraz osobom im towarzyszącym takie warunki dostępu do transportu, aby nie
były one dyskryminacyjne.
b) prawo do szczególnej pomocy
Osoby niepełnosprawne i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej mają prawo do bezpłatnej
pomocy ze strony przewoźników i operatorów terminali w portach i na pokładzie statków, w tym
w trakcie wchodzenia na pokład i schodzenia z niego.
Osoby niepełnosprawne i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej muszą powiadomić przewoźnika
w momencie dokonywania rezerwacji lub kupowania biletu w przedsprzedaży o szczególnych
potrzebach w zakresie zakwaterowania, miejsc siedzących, wymaganych usług lub o potrzebie
wniesienia na pokład sprzętu medycznego. W przypadku jakiejkolwiek innej pomocy, osoby
niepełnosprawne i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej muszą powiadomić przewoźnika lub
operatora terminalu z wyprzedzeniem co najmniej 48 godzin oraz muszą stawić się w ustalonym
terminie przed opublikowanym czasem wejścia na pokład w wyznaczonym miejscu.
c) prawo do odszkodowań z tytułu utraty lub uszkodzenia sprzętu ułatwiającego poruszanie się
Jeżeli przewoźnik lub operator terminalu z własnej winy lub wskutek własnego zaniedbania
doprowadził do utraty lub uszkodzenia sprzętu ułatwiającego poruszanie się lub innego sprzętu
specjalistycznego używanego przez osobę niepełnosprawną lub osobę o ograniczonej sprawności
ruchowej, jest on zobowiązany do zapłaty osobie niepełnosprawnej lub osobie o ograniczonej
sprawności ruchowej odszkodowania odpowiadającego wartości odtworzeniowej tego sprzętu lub,
jeżeli możliwe jest jego naprawienie, kosztom związanym z naprawą.
Zakres udzielanej pomocy określony został szczegółowo w załącznikach II i III do Rozporządzenia, zaś
warunki udzielania pomocy reguluje szczegółowo art. 11 Rozporządzenia. Normy jakości dotyczące
tej pomocy i wymogi w tym zakresie określa art. 13 Rozporządzenia.